Ja det är kul att nån gång göra allt från grunden som man själv vill ha det, då kan det räcka med en vinge, gött att slippa flyg kroppen denna gång.
Här kommer lite mer bilder på bygget, jag bockade till en Al tråd för att kolla att ställ vinklarna blev rätt när jag skulle borra ställ axel hålet på rätt ställe och med rätt vinklar, både i höjd 10gr och i sida 12gr, sen kan man se borrfixturen som behövs för att få det hela rakt

- utprintat och spraylimmat på plywood, för manuell sågning och slipning
- V1a.JPG (151.51 KiB) Visad 1191 gånger

- Plywooden nästs ihop 2 och 2 spar ju lite jobb, en sticksåg är bra att ha för lätthålen, annars blir det jobbigt att ständigt ta loss sågbladet från jiggsågen
- V1.JPG (198.72 KiB) Visad 1191 gånger

- Vingbalken glasfibrad, på 2mm pluwood
- V2.JPG (142.06 KiB) Visad 1191 gånger

- gäller att fixera balken ordentligt på byggbordet, märkte att svarv kutsar är väldigt behändiga när det gäller att placera spryglar mm. i rät vinkel, i bakgrunden syns den lilla sticksågen.
- V3.JPG (226.67 KiB) Visad 1191 gånger

- spryglarna på plats, dom som går genom vingbalken får delas och fästs in med en klurig sågning o kil
- V4.JPG (228.35 KiB) Visad 1191 gånger

- Nu kan man se den speciells ställ infästningen, som skall bli en glasfiber box, integread med ving klädsel, i förgrinden ligger en ställ dummy av Al tråd bockad i exact rätt vinkel för att det hela skall bli rätt i slutändan
- V5.JPG (162.3 KiB) Visad 1191 gånger

- Här borras ställ axel hålen
- V6.JPG (157.59 KiB) Visad 1191 gånger
Lite om vingprofilenJag gjorde en reserch på nätet ang. viken vingprofil som passar bäst till warbirds, många menade att NACA 4216, 2416 eller liknande var bäst, Orginal kärrorna använde ibland dessa, Fw'n hadde en NACA 23015 i vingroten.
Då undrade man ju vad är en NACA4216? svar får man på NACA hemsidan, där kan man plotta ut profiler i rätt storlek till sin vinge.
http://airfoiltools.com/airfoil/naca4di ... 0&yt0=PlotMan kan ochså jämföra olika profiler, och studera olika diagram.
Men förklaringen till NACA 4 siffriga profiler var: första siffran är var den maximala camber ligger i procent från framkant, altså 40 % (snabba plan verkar ha den längre bak medans frakt plan kan ligga på 20%
2 an står för storleken på cambern, i % talar om hur konkav vingens undersida är (camber är vingens förmåga att generera lyftkraft utan motor... typ segelflygplan) warbirds har ju kraftig motor.. därför ligger den bara kring 2%
Dom 2 sista siffrorna är dom viktigaste, det är vingens tjocklek i % av kordan. 15,16,17% är vanliga värden, bättre lyftkraft till ett större luftmotstånd... men har man kraftig motor så kompenserar ju det en tjock vinge, och man kan få med sig tunga ställ mm.
Men efter ytterligare web surf, så kom denhär Selig profilen fram, hyllad av nånga warbirds entusiaster, som TopFlite använder sig av, han lär ha special designat den till TopFlite's modeller.
Oftast har man en tjockare profil i ving roten och en procentuelt tunnare i vingspetsen, man vill inte belasta vingspetsen med för mycket lyftkraft, för att minimera risken till ving topps stål, sk. vingklippning vid start... har man ju varit med om

- NACA en väldigt bra webbsida
- NACA.JPG (156.55 KiB) Visad 1191 gånger

- Min valda Selig 8036 i ving roten och 8037 i vingspetsen
- s8036-il_l Topflites P47.jpg (80.9 KiB) Visad 1191 gånger