Nytt motorfäste till gammal FW 190

Byggen som är på G!

Re: Nytt motorfäste till gammal FW 190

Inläggav RobertH » tis 23 jan 2018, 23:26

Ja nu var det dax för Kolfiber, det svarta guldet.. kanske inte så dyrt, men flera gånger starkare än Aluminium o stål, halva vikten.
Till denna variant använde jag 650gr kolfiber twill matta 0,3m2 gick åt för 190 kr färdig detalj väger ca 150 gram och är otroligt stabil. :D
Lyssna på klangen när jag släpper den i golvet (på facebok gruppen)
Tjockleken ligger mellan 1 - 3 mm ett lager bygger ca 0,6mm
Väldigt viktigt med noggranna pappersmallar så att varje bit får hög precition, när man lägger på bitarna är det för sent att börja trimma.
Bäst skär man ut dom med en roterande sax.

Påläggning av delarna är ganska tålamodskrävande, dom faller lätt isär, trådar upp sig, halkar omkring...

fw16.JPG
Välgenomtänkta mallar, för att ge rätt antal lager på rätt ställe, jag har använt 1-4 lager på olika platser
fw16.JPG (763.79 KiB) Visad 151 gånger

fw17.JPG
7 bitar, som väven faller väldigt lätt isär, man kan knappt ta i dom
fw17.JPG (219.7 KiB) Visad 151 gånger

fw20.JPG
Här kan man se hur allt spretar isär, men när peelply kommer på hålls det ihop tills det är inne i vacumpåsen
fw20.JPG (452.25 KiB) Visad 151 gånger

IMG_2976.JPG
Härdad och avskalad från peelply, Permagritt ett outslitligt slipmaterial som biter bra på kolfibret, när det skall rensas
IMG_2976.JPG (387.08 KiB) Visad 151 gånger

IMG_2988.JPG
Trimmad o klar, väldigt blank på insidan mot formen, en honform hadde blivit tvärt om, men omöjlig att lägga in bitarna i.
IMG_2988.JPG (267.45 KiB) Visad 151 gånger

IMG_2990.JPG
Motorn som skall i OS 200
IMG_2990.JPG (310.17 KiB) Visad 151 gånger

IMG_2993.JPG
På detta fäste kommer även trottel servo och ev acce monteras, om balansen kräver det.
IMG_2993.JPG (346.41 KiB) Visad 151 gånger
RobertH

Re: Nytt motorfäste till gammal FW 190

Inläggav RobertH » tis 09 jan 2018, 22:06

Här kommer resultatet från glasfiber prototypen,
Första bilden är direkt från vacuumpåsen, jag har börjat riva av absorbtions mattorna, sen satt den ganska rejält fast i formen, det krymper ju endel under härdning, men jag har ju väl tiltagna släppvinklar, trots detta fick jag ta till tryckluft för att få loss den.

Men jösses vad stabil den är, den låter som aluminium när man knackar på den, en hel del överdimensionerad, gods tjockleken är mellan 2,5mm - 1,5mm
250 gr väger den, 50% är glas, det gick åt 175 gram epoxi, dvs. 50 gr epoxi försvann genom vacum bagen.
Den är onödigt tung och stark, så jag kan nog borra några lätthål i den.
Men jag ville ju testa i kolfiber, så jag får väll göra en till, denna gång med färre lager kolfiber matta.

fw11.JPG
Direkt ur påse med absorbsions väven kvar, en hel del jobb att slita av den.
fw11.JPG (185.89 KiB) Visad 229 gånger

fw12.JPG
Ut ur formen, som är vaxad och PVA målad, fortfarande blank
fw12.JPG (345.5 KiB) Visad 229 gånger

fw13.JPG
Färdig detalj, endel slipning och lätthål kvar att göra
fw13.JPG (378.26 KiB) Visad 229 gånger

fw14.JPG
Så har blir det mont på motor spantet, på taket av fästet monterar jag trottel servot och ev. accarna
fw14.JPG (327.97 KiB) Visad 229 gånger
RobertH

Nytt motorfäste till gammal FW 190

Inläggav RobertH » sön 07 jan 2018, 20:47

Mitt vinter projekt är en facelift på en gammal ESM FW190 ochså med en OS200, den har ju glasfiber kropp och sådana kan ju hålla länge, den har iallafall överlevt vingarna.
Detta facelift består av Ny vinge och nya landnställ samt nytt motorfäste.
Jag fick inspiration från mitt besök i sommras på Deutsche Luftfartsmuseum Laatzen vid Hannofer mässområde. där dom har en FW190 och en Bf109 bla. annat
Där såg jag att man kan bygga ett eget ställ enl. orginal funktionen, på ett ganska enkelt sätt, mer om det längre fram.

Ang. motprfästet så ville jag flytta fram motorn 3 cm och på så minska på blyvikterna i nosen (längre hävarm), motorfästet till P47'an fungerade ju bra, fast det är av Al plåt och den lider av utmattnings problem, sprickor har börjat framträda, så jag tänkte prova med glasfiber eller kolfiber denna gång.

Vad jag vill åstakomma är att flytta ut påkänningarna från motorn till kroppens ytterperiferi med en sk. skalkonstruktion, man kan då minska på den tjocka plywoodskivan som standard fästena brukar skruvas i, (alla påkänningar går ju in i mitten) dessutom ger en skalkonstruktion bra plats att fästa trottel servo och ev. accar.

Kolfiber laminat bör göras som plåt konstruktioner i allmänhet, dvs. plana eller böjda ytor utan baksläpp och T skarvar och andra komplexa detaljer, och detta motorfäste är utformat just med det i tanke.
Som en skal konstruktion, helt i motsats till dom traditionella balk typ fästen som är vanligast.

En plugg behövs, MDF board är ett bra material att göra formen i. spacklad och övermålad med några lager epoxi, sen vaxad och behandlad med PVA släppmedel är den klar för beläggning av fiber väv.
Kolfiber är ju dyrt, så jag gör första försöket med glasfiber, jag är ju lite osäker på hur många lager matta som behövs för att få den stabil.
En sak har jag nu förstått, det är ytters tålamodskrävande att lägga på 6-10 lager på en hanform, det vill liksom inte ligga stilla...

Infusion av epoxi var inte att tänka på denna gången, svårt att få alla torra väv bitar att att ligga silla, innan man hinner få på alla skikt mm. och in i påsen.., så jag la på epoxi med pensel, därefter på med absorberande mattor och sen in i vacuum påsen, överflödig epoxi pressas ut i dessa mattor och kan sen efter härdning rivas av. nu ligger det och härdar i den lilla hemmagjorda ugnen... 40gr halverar härdtiden till 8h , sen skall den bakas i ugn 80 gr 4h för slutgiltig styrka.

fw1a.JPG
Bättre att flytta ut fästpunkterna till periferin
fw1a.JPG (115.35 KiB) Visad 244 gånger

fw2.jpg
Prototyp i papp innan pluggen påbörjades
fw2.jpg (326.49 KiB) Visad 244 gånger

fw3 .JPG
Grov yxad plugg, slipning o spackling härnäst
fw3 .JPG (298.35 KiB) Visad 244 gånger

fw4.JPG
Såhär ser det ut monterad på motor spantet.
fw4.JPG (373.49 KiB) Visad 244 gånger

fw8.JPG
vacuum på, ca 1 bar per kvadrarcentimeter, motsvarar totalt ung. 400 kg tryck över hela ytan. överflödig epoxi sipprar upp i slangen, den gröna papplådan är ungnen..
fw8.JPG (520.77 KiB) Visad 244 gånger
RobertH

Återgå till In the workshop