Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Byggen som är på G!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Johan J » ons 15 feb 2017, 22:30

Angående Robart-ställen så säger Robart att man ska ha ett max tryck i systemet på 125 psi, inte mer. Det ger ungefär 8,6 bar.
Jag håller på att pyssla med ett par Robart 635, icke-roterande. Med landställsben och hjul på fäller det in sig på ungefär 20 psi, strax över en bar.

Gå in och leta lite på Robarts egen hemsida så kanske du hittar något matnyttigt, där finns mycket, http://www.robart.com

Jag har själv märkt att ytan som man fäster stället mot måste vara absolut plan och man ska inte låta skruvarna tvinga huset åt något håll, antagligen är det små toleranser då de är så glappfria som de är.
Användarvisningsbild
Johan J
 
Inlägg: 592
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » ons 15 feb 2017, 22:00

Ja lite Hellcats i luften vore inte dumt,
Mina Robart 615... känns lite tungt just nu, 4 bar tror jag att jag hadde i behållaren, men dom orkade inte in
undrar vad andra Robart luftsäll behöver för att röra på sig?
Jag får kolla över smörjningen, kanske har tätningen i cylindern torkat in, alla leder får ochså få lite olja.
Hur högt kan man trycka up en metall tank? 10 bar?

Nu över går jag till underhållet på P47an, som får nya landställs fästen, och helt ny plankning på undersidan
Jag ville prova dethär med epoxi skiva G10 0,3mm industri lamiat, som man i USA kallar för Flightskin.
En vinghalva är gjord och det ser bra ut och är urstark, :D
sen har jag fått tag i walboro bränsle nålar till förgasaren som skall förlängas, så att man lättare kan tuna in nålarna
utan att riskera att få ansiktshalvan bortfräst av en 20" proppeller i 6000 rpm :(
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Emil » tis 07 feb 2017, 20:32

Ser bra ut Robert!
Det där med roterande ställ till den storleken av kärra är klurigt. Jag letade som en tok innan jag bestämde mig för ESM elektriska gen4 ställ. Det skulle jag inte gjort...

För det första rör de sig bara 90 grader, vilket enligt leverantören tydligen skall vara rätt. Dessutom glappade det ena stället massivt i utfällt läge. Det är nu tillbaka skickat och ett nytt ramlar in om en vecka eller två. Om det inte funkar så köper jag lika luftställ som du hittade. De ser bra ut! Hoppas att de är starka nog, mina tidigare luftställ orkade inte.

Ser fram emot roteflygning med Hellcat till våren :-)

Nu skall jag ut i garaget och börja bygga på en Zero, vi får se hur det går :shock:
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 07 feb 2017, 00:05

Då var det dax för landnings ställen, inte lätt på ensånhär bakåt fällande med rotation kärra
Den skall ha minst 100 graders rörelse, få ställ som utger sig att vara 100gr är det i verkligheten max 95 kommer dom upp till som jag provade.
Sen skär ju ställ mekanismen och benet effektivt av vingbalken, Jag började med ett el-drivet Hobbyking ställ, men det var omöjligt att ändra till 100 gr.
så det fick bli ett Robart 615 luft ställ, dock kom inte det heller upp till 100 grader, 96gr, men det roterar fint, gjort i härdad stålplåt, på grund av det har det ingen egen styvhet och är lite känslig vid inskruvningen, kan lätt kärva, sen verkar luft cylindern lite klen... vi får se.

Jag fick börja med att operera up vingen, kännde mig lite som en hjärt kirurg, när man skär i den fina klädseln, började med ett mindre hål, men det fick snart ökas upp
Nya spant och förstärkt vingbalk, glömde visst fota.. men orginal inandömet var inte mycket att ha, inte mycket eftertanke där hur spanten bäst bör skäras mm.
40.JPG
Orginal ställ ritning, bra att ha, men svårt att få fram ledpunkten så långt som orginalet
40.JPG (153.04 KiB) Visad 689 gånger

21.JPG
2 olika Hobyking el ställ billiga och rejäla, men dom passade inte riktigt in.
21.JPG (179.19 KiB) Visad 689 gånger

43.JPG
Det fick bli Robart 615, fanns på E-buy till halva priset, det fanns fler,
43.JPG (144.4 KiB) Visad 689 gånger

45.JPG
Benen kommer från Hobbyking och hjul från Robart
45.JPG (105.46 KiB) Visad 689 gånger

41.JPG
Här syns orginal spanten, klena och dåligt inlimmade, så har det varit på alla mina 3 kina vingar
41.JPG (281.55 KiB) Visad 689 gånger

42.JPG
Hålet fick bli ännu större...
42.JPG (162.3 KiB) Visad 689 gånger

44.JPG
Äntligen monterat och klart, den gamla klädsen fick duga. Näste först fast hörnen/kanter med CA lim sen strykjärnet
44.JPG (110.99 KiB) Visad 689 gånger
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » fre 23 dec 2016, 22:53

Då var det dax för en rapport från tomteverkstan, nu när man har lite tid blir det full fart. (men inte med tomtar och troll)
Här är lite om motorinstallationen. Min gamla OS91 passar fint in under kåpan, den får onbord glöd start.
Här är en ny variant av plåt motorinfästning, en slags hyll variant, tanken är att skapa ett "torrt" utrymme ovanför motorn med plats för servo och batteri
då borde jag slippa onödigt bly i nosen. 1/2 hård 2mm och 1,5mm Aluminium plåt (hårdare plåt ger sprickor vid bockningen)
Dessutom kan jag montera motorn så långt fram som jag vill, kåpan överlappar nu inget av kroppen, gör minst 1 cm längre fram med 700 gram motor vikt. dessutom bildas det lämpliga luftspalter för kyl luften.
Denna plåt lösning gör ochså att skruv infästningen kan flyttas ut mot sidorna, samt att man slipper bygga den klassiska motorboxen för att motorn skall nå fram.
Service luckor stod ochså på önskelistan, även om man får såga upp motorkåpan, så är det värt att kunna komma åt att serva det som är innanför.
16.JPG
Avgas pipan riktar jag senare ner, för att bränslet vid tankning skall rinna ut.
16.JPG (220.39 KiB) Visad 1516 gånger

18.JPG
Här ser man skilje väggen av plywood som hindrar för mycket metanol stänka upp, 2500 mAh NiFe batteri,
18.JPG (136.42 KiB) Visad 1516 gånger

19.JPG
Ombord glöd kablar, korgmuttrar för maskinsruv för kåpinfästning syns i bakgrunden
19.JPG (176.41 KiB) Visad 1516 gånger

20.JPG
Här ser vi service luckorna, dom låser sig själva bakom en kant, genom att man böjer ihop dom vid stängning
20.JPG (144.64 KiB) Visad 1516 gånger
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » fre 23 dec 2016, 19:08

Ja det skall bli kul att se lite bilder från 4takts installationen, jag har lärt mig massor av problem som kan uppträda,
med en Walboro förgasare i en 4taktare. och är fortfarande inte hemma med Mokin..
Redan nu kan jag nämna att den behöver en insugnings tratt "Velocity stack" annars går den för magert i luften och ok på marken
Även bränslepumps membranets lock med lufthål kan behöv en slang till lugnare luft i kroppen. (trycket inanför motorkåpan magrar bränslet)
Bränsle nålarna kan behövas förlängas... ständiga justeringar krävs innan man hittar rätt :( med risk för livet med en 22" are i fullvarv några decimeter från näsan (jag har en 10 sidig samling med Walboro justerings tips)
Jag har läst att Walboro o 4taktare inte riktigt lirar ihop, OS kan vara ett undantag då dom har stora produktions volymer och kan beställa anpassade förgasare. Walboro är ju ursprungligen konstruerad för 2 taktare, som har dubbla vevhus pulser och inte behöver extrabränsle vis snabba gaspådrag.
Se upp för dom små tillverkarna Moki, Roto, Kolm mfl. som bara tillverkar några hundra per år. kanske har dom 2takts förgasare...vem vet
Jag ringde till tillverkarn för Mokin och frågade om detta, givetvis var jag den första man hadde hört talas om med dessa problem..
Den har man hört förr ;)
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Emil » tor 22 dec 2016, 10:08

Tjusigt Robert! Jag har haft lite mycket av det goda så jag har inte varit här på länge. Härligt att se i alla fall att du är på G. Nu blev jag inspirerad att börja ta tag i några av mina projekt. Först ut blir att se till att färdigställa uppdateringarna på min Hellcat. Ser fram emot roteflygning till våren :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 06 dec 2016, 23:58

Nu är det dax att sätta dit stabben, och då bör man ju ha koll på lite vinklar.
Vingens anfallsvinkel får bli 1/2 grad, då blir stabben 0 grader, jag vinklar upp planet så att vingens framkant ligger ca 3mm högre än bakkant, med denna kordan så blir det ca 1/2 grad, och då kan stabben sättas horisontellt.
Denna stabbe sitter på ett aluminium rör, så den är vridbar till rätt vinkel.

Nu har jag provat en ny metod för inriktning med en kors laser för bygg, här är min arbetsgång.
Bra om man har den på en lätt höj och sänkbart stativ (se bild)
1. Rikta in vingen/planet horisontellt, med laserlinjen så att den touchar varje vingtopp
2. nu kan man passa på att rita in motor placeringen på motorspantet, genom att sänka lasern till rätt höjd för propellern
3. flytta lasern åt sidan så att en linje bildas längs flyg kroppen, och rikta in vingens fram och bak kant till rätt anfalls vinkel
4. justera in stabben så att dess fram och bakkant ligger på samma höjd från linjen, limma fast
5. Höj lasern till stabbens framkant, kolla att den är horisontellt vinklad

Ja bilderna ger förm en bättre förklaring
10.JPG
Justera upp laser linjen till lämplig höjd, Justerar planet horisontellt
10.JPG (125.29 KiB) Visad 1736 gånger

11.JPG
Rita in motor placerings korset
11.JPG (63.4 KiB) Visad 1736 gånger

12.JPG
Skapa en linje längs sidan, för justering i längsled, kolla att måttet mellan vingens framkant - linjen är 3mm kortare än till bakkant-linjen
12.JPG (180.85 KiB) Visad 1736 gånger

13.JPG
Mät in stabben, samma höjd till linjen på både fram och bak kant
13.JPG (149.57 KiB) Visad 1736 gånger

14.JPG
Justerbart ställ till lasern av typ kemilabb
14.JPG (94.15 KiB) Visad 1736 gånger

15.JPG
Kollar att stabben sitter horisontellt, medans limmet härdar, se till at du är ensam hemma.. om du limmar med fin duken på!..
15.JPG (83.35 KiB) Visad 1736 gånger
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 22 nov 2016, 00:02

Ja det gäller att börja i tid om man skall bli klar till våren.
Här kommer lite om nitarna.. igen, men jag kan inte låta bli att lägga några timmar på detta, nu med förfinad teknik, och mycket högre hastighet :D
Denna kärra var ju färdigmålad och helt ok, så taktiken blev att göra panel linjerna med blyerts eller tuch och nitarna i samma färg som målningen.
Gick till färgafären och köpte en prov burk i samma kulör (endel butiker kan mäta fram NCS koden) med billig tjock väggfärg.
Kanylen är nu mycket tunnare 0,6mm ytter dia, ger bättre kontroll och mindre nitar (planslipad i ändan 90gr)
Samt Topflite nit mallen, hälften av alla nitarna (= ena raden i en dubbelrad) fylldes i med blyerts mha. mallen, för att kunna hålla jämt avstånd
den andra paralell raden gjorde jag på frihand. sen var det bara att köra på 2 i sekunden, en vinges ovansida gjordes på en kväll. tils krampen i handen blev för mycket.
Blir det för mycket färg/blob eller placerings miss, är det bara och gilla läget, hopplöst tidskrävande att ta bort.
Nån mer som vill nita med navyblue, så är det bara att höra av sig, jag har färg så det räcker för några miljoner nitar ;)

Nästa steg blir uppmätning, anfalsvinkel på vinge och sätta stabben, nu med hjälp av laser.
7.JPG
0,6mm kanyl mall och vanlig väggfärg
7.JPG (137.02 KiB) Visad 1817 gånger

8.JPG
Att inte nit färgen blev exakt om befintlig färg gör inget, ser bättre ut
8.JPG (91.37 KiB) Visad 1817 gånger

9.JPG
nit ritning uppförstorad til samma storlek som modellen, ochså bra att ha vid inmätning av stabben i landningställ.
9.JPG (87.74 KiB) Visad 1817 gånger
RobertH
 
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Linkan » ons 09 nov 2016, 22:32

Roligt att se! Tyvärr har jag inte hunnit börja bygga.....
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron