Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Byggen som är på G!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » fre 23 dec 2016, 22:53

Då var det dax för en rapport från tomteverkstan, nu när man har lite tid blir det full fart. (men inte med tomtar och troll)
Här är lite om motorinstallationen. Min gamla OS91 passar fint in under kåpan, den får onbord glöd start.
Här är en ny variant av plåt motorinfästning, en slags hyll variant, tanken är att skapa ett "torrt" utrymme ovanför motorn med plats för servo och batteri
då borde jag slippa onödigt bly i nosen. 1/2 hård 2mm och 1,5mm Aluminium plåt (hårdare plåt ger sprickor vid bockningen)
Dessutom kan jag montera motorn så långt fram som jag vill, kåpan överlappar nu inget av kroppen, gör minst 1 cm längre fram med 700 gram motor vikt. dessutom bildas det lämpliga luftspalter för kyl luften.
Denna plåt lösning gör ochså att skruv infästningen kan flyttas ut mot sidorna, samt att man slipper bygga den klassiska motorboxen för att motorn skall nå fram.
Service luckor stod ochså på önskelistan, även om man får såga upp motorkåpan, så är det värt att kunna komma åt att serva det som är innanför.
16.JPG
Avgas pipan riktar jag senare ner, för att bränslet vid tankning skall rinna ut.
16.JPG (220.39 KiB) Visad 1094 gånger

18.JPG
Här ser man skilje väggen av plywood som hindrar för mycket metanol stänka upp, 2500 mAh NiFe batteri,
18.JPG (136.42 KiB) Visad 1094 gånger

19.JPG
Ombord glöd kablar, korgmuttrar för maskinsruv för kåpinfästning syns i bakgrunden
19.JPG (176.41 KiB) Visad 1094 gånger

20.JPG
Här ser vi service luckorna, dom låser sig själva bakom en kant, genom att man böjer ihop dom vid stängning
20.JPG (144.64 KiB) Visad 1094 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » fre 23 dec 2016, 19:08

Ja det skall bli kul att se lite bilder från 4takts installationen, jag har lärt mig massor av problem som kan uppträda,
med en Walboro förgasare i en 4taktare. och är fortfarande inte hemma med Mokin..
Redan nu kan jag nämna att den behöver en insugnings tratt "Velocity stack" annars går den för magert i luften och ok på marken
Även bränslepumps membranets lock med lufthål kan behöv en slang till lugnare luft i kroppen. (trycket inanför motorkåpan magrar bränslet)
Bränsle nålarna kan behövas förlängas... ständiga justeringar krävs innan man hittar rätt :( med risk för livet med en 22" are i fullvarv några decimeter från näsan (jag har en 10 sidig samling med Walboro justerings tips)
Jag har läst att Walboro o 4taktare inte riktigt lirar ihop, OS kan vara ett undantag då dom har stora produktions volymer och kan beställa anpassade förgasare. Walboro är ju ursprungligen konstruerad för 2 taktare, som har dubbla vevhus pulser och inte behöver extrabränsle vis snabba gaspådrag.
Se upp för dom små tillverkarna Moki, Roto, Kolm mfl. som bara tillverkar några hundra per år. kanske har dom 2takts förgasare...vem vet
Jag ringde till tillverkarn för Mokin och frågade om detta, givetvis var jag den första man hadde hört talas om med dessa problem..
Den har man hört förr ;)
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Emil » tor 22 dec 2016, 10:08

Tjusigt Robert! Jag har haft lite mycket av det goda så jag har inte varit här på länge. Härligt att se i alla fall att du är på G. Nu blev jag inspirerad att börja ta tag i några av mina projekt. Först ut blir att se till att färdigställa uppdateringarna på min Hellcat. Ser fram emot roteflygning till våren :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 663
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 06 dec 2016, 23:58

Nu är det dax att sätta dit stabben, och då bör man ju ha koll på lite vinklar.
Vingens anfallsvinkel får bli 1/2 grad, då blir stabben 0 grader, jag vinklar upp planet så att vingens framkant ligger ca 3mm högre än bakkant, med denna kordan så blir det ca 1/2 grad, och då kan stabben sättas horisontellt.
Denna stabbe sitter på ett aluminium rör, så den är vridbar till rätt vinkel.

Nu har jag provat en ny metod för inriktning med en kors laser för bygg, här är min arbetsgång.
Bra om man har den på en lätt höj och sänkbart stativ (se bild)
1. Rikta in vingen/planet horisontellt, med laserlinjen så att den touchar varje vingtopp
2. nu kan man passa på att rita in motor placeringen på motorspantet, genom att sänka lasern till rätt höjd för propellern
3. flytta lasern åt sidan så att en linje bildas längs flyg kroppen, och rikta in vingens fram och bak kant till rätt anfalls vinkel
4. justera in stabben så att dess fram och bakkant ligger på samma höjd från linjen, limma fast
5. Höj lasern till stabbens framkant, kolla att den är horisontellt vinklad

Ja bilderna ger förm en bättre förklaring
10.JPG
Justera upp laser linjen till lämplig höjd, Justerar planet horisontellt
10.JPG (125.29 KiB) Visad 1314 gånger

11.JPG
Rita in motor placerings korset
11.JPG (63.4 KiB) Visad 1314 gånger

12.JPG
Skapa en linje längs sidan, för justering i längsled, kolla att måttet mellan vingens framkant - linjen är 3mm kortare än till bakkant-linjen
12.JPG (180.85 KiB) Visad 1314 gånger

13.JPG
Mät in stabben, samma höjd till linjen på både fram och bak kant
13.JPG (149.57 KiB) Visad 1314 gånger

14.JPG
Justerbart ställ till lasern av typ kemilabb
14.JPG (94.15 KiB) Visad 1314 gånger

15.JPG
Kollar att stabben sitter horisontellt, medans limmet härdar, se till at du är ensam hemma.. om du limmar med fin duken på!..
15.JPG (83.35 KiB) Visad 1314 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 22 nov 2016, 00:02

Ja det gäller att börja i tid om man skall bli klar till våren.
Här kommer lite om nitarna.. igen, men jag kan inte låta bli att lägga några timmar på detta, nu med förfinad teknik, och mycket högre hastighet :D
Denna kärra var ju färdigmålad och helt ok, så taktiken blev att göra panel linjerna med blyerts eller tuch och nitarna i samma färg som målningen.
Gick till färgafären och köpte en prov burk i samma kulör (endel butiker kan mäta fram NCS koden) med billig tjock väggfärg.
Kanylen är nu mycket tunnare 0,6mm ytter dia, ger bättre kontroll och mindre nitar (planslipad i ändan 90gr)
Samt Topflite nit mallen, hälften av alla nitarna (= ena raden i en dubbelrad) fylldes i med blyerts mha. mallen, för att kunna hålla jämt avstånd
den andra paralell raden gjorde jag på frihand. sen var det bara att köra på 2 i sekunden, en vinges ovansida gjordes på en kväll. tils krampen i handen blev för mycket.
Blir det för mycket färg/blob eller placerings miss, är det bara och gilla läget, hopplöst tidskrävande att ta bort.
Nån mer som vill nita med navyblue, så är det bara att höra av sig, jag har färg så det räcker för några miljoner nitar ;)

Nästa steg blir uppmätning, anfalsvinkel på vinge och sätta stabben, nu med hjälp av laser.
7.JPG
0,6mm kanyl mall och vanlig väggfärg
7.JPG (137.02 KiB) Visad 1395 gånger

8.JPG
Att inte nit färgen blev exakt om befintlig färg gör inget, ser bättre ut
8.JPG (91.37 KiB) Visad 1395 gånger

9.JPG
nit ritning uppförstorad til samma storlek som modellen, ochså bra att ha vid inmätning av stabben i landningställ.
9.JPG (87.74 KiB) Visad 1395 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Linkan » ons 09 nov 2016, 22:32

Roligt att se! Tyvärr har jag inte hunnit börja bygga.....
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Staffan B » tis 08 nov 2016, 08:33

Hej Robert, kul modell, ska bli roligt att följa tråden. :D Vi får hoppas fler vaknar till liv på denna sida. Får se om jag själv har nåt att bidra med :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 08 nov 2016, 00:08

Första jobbet som oftast behöver göras på dessa glasfiber ARF'er är att förstärka vissa delar av kroppen.
Om man är bra på att bygga skepp i flaskor är det en fördel :lol:
Motorspantet, sitter oftast klent inlimmad, lossnar vid böj laster på motorn, man behöver bara plasta glasfiber remsor runt hela inner kanten av motorskottet.
Sen har vi ving infästningen, plasta upp under vid hörnet för vingskruvarna.
Sist men inte enklast, stjärtfenan o stabbe, är ganska sladdrig utan förstärkning i form av balsakloss som håller isär stabb halvorna.
4.JPG
Plastning kan vara tålamodskrävande, vinkelpenslar behövs
4.JPG (184.02 KiB) Visad 1453 gånger

5.JPG
Förstärk med några lager glasfiber
5.JPG (167 KiB) Visad 1453 gånger

6.JPG
Helst skulle man vilja spruta in expanderskum, men riskabelt.., en balsakloss som håller isär stabbens framkant, gör gott, här ser man ochså att det är läge för ett dolt höjdroder horn inuti stjärtfenen... flaskskepps bygge..
6.JPG (133.39 KiB) Visad 1453 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » mån 07 nov 2016, 23:49

Hej alla flygplans byggare!, nu är byggsäsongen definitivt här, Jag får väll bli först ut med en Navy blue grumman Hellcat, som heter "Lucky", Blev lite inspirerad av Emils fina ESM med glasfiberkropp.
På tal om Navy blue Grumman, Jonas du har ju ett häftigt bygge på gång med din Tigercat, vore kul att få se några bilder, även Emils Hellcat skall ju få ny motor..bilder på detta vill vi ochså se.
Jag hittade denna lite mindre F6F hos Aircpro, från en vad det verkar utdöene tillverkare i kina, cmpairplanes.com, ochså den med glasfiber kropp, helplankad vinge, rejält byggd, dok inte med skalaenlig vinge, flapps, skevroder o ställ sitter på andra platser än orginal, men vad gör det.. den flyger nog bättre som den är. och priset var överkomligt. en oslipad diamant.... :D
Ganska stor spänvid, 1776mm för en 90 modell, 4,5 - 5 kg kan den få väga. den får en OS 90... går det åt för mycket bly så kanske den får en 120
och nitar i mängder såklart, ställen blir ju en utmaning, roterande och med över 100 graders infällnings vinkel, ochså förståss ett motorfäste i aluminium plåt.
1.JPG
Lite mått
1.JPG (113.88 KiB) Visad 1379 gånger

2.JPG
Jag kopierade upp en ritning i modellens storlek, .. för nitarna mm.
2.JPG (206.99 KiB) Visad 1379 gånger

3.JPG
Hadde en skalaritning i A1 storlek, bra att ha när ställen skall sättas på plats
3.JPG (199.22 KiB) Visad 1379 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Föregående

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron