Ett servo hack..för ledskruv drift

Byggen som är på G!

Re: Ett servo hack..för ledskruv drift

Inläggav RobertH » sön 21 jan 2018, 22:19

Just detta var ett test, fick liv i ett gammalt trasigt servo m. kass pot.
Funderar att använda den i FW190 den har elektriskta klaffar, tog ca 8 sec att fälla ner, se filmklipp i facebok gruppen, låter coolt.. dvs. på marken..
Annars går det ju fint att fördröja ett vanligt servo.

Sen finns även en tanke för kommande större modell att tilverka egna ställ och driva dessa med en kraftigare skruv, M4-M5
Det fina med det hela är att elektroniken i ett servo går ju at användas till vilken 6-7v motor o växel låda som helst.
RobertH

Re: Ett servo hack..för ledskruv drift

Inläggav Linkan » mån 15 jan 2018, 13:50

Klurigt måste jag säga. Ska detta användas i någon modell eller är detta bara ett test?
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Ett servo hack..för ledskruv drift

Inläggav RobertH » mån 18 dec 2017, 23:29

Hej,
Nu är det en god bit in på bygg säsongen, antar att det byggs för fullt i hobbyrummen.
I helgen fick jag till ett lyckat servo hack.. dvs. en ombyggnad av ett servo så att det kan dra en skruv och stoppa vid ändläges brytare, så att man exempelvis kan konvertera ett par luftdrivna ställ till eldrift eller ett par flapps som dras långsamt ut/in under ett realistiskt 10 sek långt surrande.
Här följer beskrivningen hur man gör.
Ta ett gammalr darrigt servo, där förm potentiometern är utsliten och gör en sk. 360 graders modifiering, dvs. ta bort stoppklacken för utgående kugghjul och demontera potentiometern på så sätt kan servo motorn rotera kontinuerligt. köper man nya servo, bör man ta det snabbaste som finns, för att det inte skall gå för långsamt, driver man en M4 skruv med stigning 0,75mm/varv så blir den ruskigt stark. ( 60 grader på 0,07 sek ger 142 rpm på utgående axeln/skruven)

Nu till själva elekroniken. (se bild o schema)
Servo potentiometern är en motsvarighet på den i sändaren, när dom två är överens så stannar servomotorn. En Op Amp jämför värdena (se schema)
Potentiometern används som en spänningsdelare (brukar vara ca 5K ohm), så motstånds värdet är inte så kritiskt bara dom är lika stora och min ca 5k ohm för strömförbrukningen inte skall bli för hög.
Jag ersätter poten med 2 lika stora 3,3k ohm motstånd och en 1K ohm trim pot, detta gör det lätt att hitta mittläget för att få servot att stå stilla när spak/switch är i neutral läget. (kan även justeras i sändaren)
Paralellt till dessa motstånd kommer ändläges brytarna som paralell kopplar in ett lika stort motstånd (ohms lag säger bla att 2 paralellkopplade lika stora motstånd ger halva resistansen) vilket gör att servot stannar när det nya motstånds värdet överenstämmer med sändarens inställda maxutslag.
Dvs. man får trimma ner maxutslaget tills servot stannar när ändläges brytaren är intryckt (min sändare landade på 90% resp. 74% för båds switcharna, olikheten kan bero på trim pot läget)
Här kan ochså vara läge för en varning, om stället eller skruven kärvar då finns det ju ingen timeout eller strömmbegränsnings krets, så risk finns att accen tömms under flygning... det finns nog sånna att köpa som man kopplar in mellan servo och mottagare.
axel kopplingar mm finns på Servocity https://www.servocity.com/servos/servo- ... s/couplers

Schema.jpeg
Ett servo schema med sändardelen till V om vertikala linjen, servo poten är struken och ersatt av mitt schema, när ändläges brytaren slår till så halveras 3,3k ohm
Schema.jpeg (71.18 KiB) Visad 1044 gånger

Servo.jpg
Här ser ni labb kopplingen, detta får lätt plats i servot, med hål för trim poten, och 4 kablar ut till ändläges brytarna
Servo.jpg (157.68 KiB) Visad 1044 gånger
RobertH

Återgå till In the workshop