Sida 1 av 3

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: tis 07 mar 2017, 16:58
av Emil
Jag hittade inte de små rackarna, men det var sådana här:
https://www.lindinger.at/en/?sViewport= ... icle=33568

Denna har jag använt också, funkade fint:
https://www.lindinger.at/en/airplanes/a ... instellbar

Finns även som kit med flaska, ventil, slang och kopplingar:
https://www.lindinger.at/en/airplanes/a ... kl.flasche
https://www.lindinger.at/en/airplanes/a ... z-standard

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: mån 06 mar 2017, 22:40
av RobertH
Det är nog minsta slangen, ca 2mm, hur stort hål har strypningen?

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: tis 28 feb 2017, 09:50
av Emil
Härligt att det löste sig! Vad har du för diameter på slangen? Jag kanske har några stryp/back ventiler liggandes...

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: mån 27 feb 2017, 23:16
av RobertH
Yess där satt dom, nu fungerar det fint med ca 10 bar i tanken (med en kraftig pump), dom går riktigt fint, lite för snärtigt, får lägga in en strypning.
Cola flaskan höll för över 10 bar!!
Ja E-fliten ser ut att ha bra förutsättningar, men dom är lite långa med motorn, den kapar av det sista i vingbalken, dvs. det materialet under landställs benet.

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: fre 24 feb 2017, 08:01
av Emil
Ser snyggt ut Robert! Nesligt det där med ställen. Jag har som sagt också letat, men bra roterande verkar svårfångat. De som jag tror är mest prisvärda är dessa: http://www.e-fliterc.com/Products/Defau ... ID=EFLG520

De klarar upp till 6.8 kg flygvikt, vilket verkar passa din kärra väl. Min väger ca 7 kilo, därför valde jag att prova ESM:s egna. Ring MBS så kan säkert fixa hem ett par, han har många e-fliteställ i lager.

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 08:36
av Staffan B
Märkte det imorse :lol:

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: tis 21 feb 2017, 22:12
av Lars
Tjusigt! Sommaren är på g!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: sön 19 feb 2017, 19:56
av Johan J
Snyggt :-) Ska bli trevligt att se den i luften!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 23:36
av RobertH
Då var den klar, förutom ställen då..
Sista putsen eller smutsen.., försökte få den att se lite väderbiten ut
Enormt tidsödane att försöka måla in realistisk färg skav mm. så det blev bara lite kring förarplatsen
Avgassot gjorde jag mha. krit damm på ett finger, bara å gnida in
sen svampade jag på airstrem smuts (utspädd gråfärg), men den syntes kanppt, man får ta det försiktigt, lätt att det blir för mycket.
Invägning blev så bra att jag fick flytta tanken bakåt mot tyngdpunkten. 4650 gr +250 gr bränsle, tot 4900gr ok.
Ställen innfällda eller utfälda gör stor skillnad, den blir ju ruggigt nos tung när ställen är ute, ger en stadig vinkel neråt... ;)
IMG_1770.JPG
Mottagaren och små MG HV servon, stötstänger, akken en Li-Fe 6,6V 2500 Mah ger bra kraft åt servona, inbyggd glöd blev det ochså
IMG_1770.JPG (160.9 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1761.JPG
Motor med service luckor, dom ser jag fram emot, full acess till motorn utan att ta bort prop o hela huven
+IMG_1761.JPG (476.92 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1760b.jpg
Lite vintage stuk på bilden
+IMG_1760b.jpg (259.4 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1764a.jpg
+IMG_1764a.jpg (226.11 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1763a.jpg
+IMG_1763a.jpg (236.03 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1755a.jpg
+IMG_1755a.jpg (210.04 KiB) Visad 1059 gånger

+IMG_1752a.jpg
+IMG_1752a.jpg (512.88 KiB) Visad 1059 gånger

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 23:11
av RobertH
Ja infästningen måste vara perfekt rak, annars så trögar dom, dessa är ju gjorda i vinglig plåt, visserligen härdad, men ingen egen styvhet.
125 bar, det är ju lite mer än de 80 som det stog på ställens manual, men dom jag fick tag i var ju lite till åren, kanske har man höjt
trycket, med starkare tryckbehållare.
Jag har ju bara en Cola flaska... vet inte när den ryker i bitar. får väll skaffa en Al flaska.