Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Byggen som är på G!

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Emil » Igår, 08:01

Ser snyggt ut Robert! Nesligt det där med ställen. Jag har som sagt också letat, men bra roterande verkar svårfångat. De som jag tror är mest prisvärda är dessa: http://www.e-fliterc.com/Products/Defau ... ID=EFLG520

De klarar upp till 6.8 kg flygvikt, vilket verkar passa din kärra väl. Min väger ca 7 kilo, därför valde jag att prova ESM:s egna. Ring MBS så kan säkert fixa hem ett par, han har många e-fliteställ i lager.
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 663
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Staffan B » ons 22 feb 2017, 08:36

Märkte det imorse :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Lars » tis 21 feb 2017, 22:12

Tjusigt! Sommaren är på g!
Lars
Kassör
 
Inlägg: 174
Blev medlem: ons 20 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Johan J » sön 19 feb 2017, 19:56

Snyggt :-) Ska bli trevligt att se den i luften!
Användarvisningsbild
Johan J
 
Inlägg: 592
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » lör 18 feb 2017, 23:36

Då var den klar, förutom ställen då..
Sista putsen eller smutsen.., försökte få den att se lite väderbiten ut
Enormt tidsödane att försöka måla in realistisk färg skav mm. så det blev bara lite kring förarplatsen
Avgassot gjorde jag mha. krit damm på ett finger, bara å gnida in
sen svampade jag på airstrem smuts (utspädd gråfärg), men den syntes kanppt, man får ta det försiktigt, lätt att det blir för mycket.
Invägning blev så bra att jag fick flytta tanken bakåt mot tyngdpunkten. 4650 gr +250 gr bränsle, tot 4900gr ok.
Ställen innfällda eller utfälda gör stor skillnad, den blir ju ruggigt nos tung när ställen är ute, ger en stadig vinkel neråt... ;)
IMG_1770.JPG
Mottagaren och små MG HV servon, stötstänger, akken en Li-Fe 6,6V 2500 Mah ger bra kraft åt servona, inbyggd glöd blev det ochså
IMG_1770.JPG (160.9 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1761.JPG
Motor med service luckor, dom ser jag fram emot, full acess till motorn utan att ta bort prop o hela huven
+IMG_1761.JPG (476.92 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1760b.jpg
Lite vintage stuk på bilden
+IMG_1760b.jpg (259.4 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1764a.jpg
+IMG_1764a.jpg (226.11 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1763a.jpg
+IMG_1763a.jpg (236.03 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1755a.jpg
+IMG_1755a.jpg (210.04 KiB) Visad 111 gånger

+IMG_1752a.jpg
+IMG_1752a.jpg (512.88 KiB) Visad 111 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » lör 18 feb 2017, 23:11

Ja infästningen måste vara perfekt rak, annars så trögar dom, dessa är ju gjorda i vinglig plåt, visserligen härdad, men ingen egen styvhet.
125 bar, det är ju lite mer än de 80 som det stog på ställens manual, men dom jag fick tag i var ju lite till åren, kanske har man höjt
trycket, med starkare tryckbehållare.
Jag har ju bara en Cola flaska... vet inte när den ryker i bitar. får väll skaffa en Al flaska.
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Johan J » ons 15 feb 2017, 22:30

Angående Robart-ställen så säger Robart att man ska ha ett max tryck i systemet på 125 psi, inte mer. Det ger ungefär 8,6 bar.
Jag håller på att pyssla med ett par Robart 635, icke-roterande. Med landställsben och hjul på fäller det in sig på ungefär 20 psi, strax över en bar.

Gå in och leta lite på Robarts egen hemsida så kanske du hittar något matnyttigt, där finns mycket, http://www.robart.com

Jag har själv märkt att ytan som man fäster stället mot måste vara absolut plan och man ska inte låta skruvarna tvinga huset åt något håll, antagligen är det små toleranser då de är så glappfria som de är.
Användarvisningsbild
Johan J
 
Inlägg: 592
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » ons 15 feb 2017, 22:00

Ja lite Hellcats i luften vore inte dumt,
Mina Robart 615... känns lite tungt just nu, 4 bar tror jag att jag hadde i behållaren, men dom orkade inte in
undrar vad andra Robart luftsäll behöver för att röra på sig?
Jag får kolla över smörjningen, kanske har tätningen i cylindern torkat in, alla leder får ochså få lite olja.
Hur högt kan man trycka up en metall tank? 10 bar?

Nu över går jag till underhållet på P47an, som får nya landställs fästen, och helt ny plankning på undersidan
Jag ville prova dethär med epoxi skiva G10 0,3mm industri lamiat, som man i USA kallar för Flightskin.
En vinghalva är gjord och det ser bra ut och är urstark, :D
sen har jag fått tag i walboro bränsle nålar till förgasaren som skall förlängas, så att man lättare kan tuna in nålarna
utan att riskera att få ansiktshalvan bortfräst av en 20" proppeller i 6000 rpm :(
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav Emil » tis 07 feb 2017, 20:32

Ser bra ut Robert!
Det där med roterande ställ till den storleken av kärra är klurigt. Jag letade som en tok innan jag bestämde mig för ESM elektriska gen4 ställ. Det skulle jag inte gjort...

För det första rör de sig bara 90 grader, vilket enligt leverantören tydligen skall vara rätt. Dessutom glappade det ena stället massivt i utfällt läge. Det är nu tillbaka skickat och ett nytt ramlar in om en vecka eller två. Om det inte funkar så köper jag lika luftställ som du hittade. De ser bra ut! Hoppas att de är starka nog, mina tidigare luftställ orkade inte.

Ser fram emot roteflygning med Hellcat till våren :-)

Nu skall jag ut i garaget och börja bygga på en Zero, vi får se hur det går :shock:
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 663
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Grumman F6F Hellcat "Lucky 83"

Inläggav RobertH » tis 07 feb 2017, 00:05

Då var det dax för landnings ställen, inte lätt på ensånhär bakåt fällande med rotation kärra
Den skall ha minst 100 graders rörelse, få ställ som utger sig att vara 100gr är det i verkligheten max 95 kommer dom upp till som jag provade.
Sen skär ju ställ mekanismen och benet effektivt av vingbalken, Jag började med ett el-drivet Hobbyking ställ, men det var omöjligt att ändra till 100 gr.
så det fick bli ett Robart 615 luft ställ, dock kom inte det heller upp till 100 grader, 96gr, men det roterar fint, gjort i härdad stålplåt, på grund av det har det ingen egen styvhet och är lite känslig vid inskruvningen, kan lätt kärva, sen verkar luft cylindern lite klen... vi får se.

Jag fick börja med att operera up vingen, kännde mig lite som en hjärt kirurg, när man skär i den fina klädseln, började med ett mindre hål, men det fick snart ökas upp
Nya spant och förstärkt vingbalk, glömde visst fota.. men orginal inandömet var inte mycket att ha, inte mycket eftertanke där hur spanten bäst bör skäras mm.
40.JPG
Orginal ställ ritning, bra att ha, men svårt att få fram ledpunkten så långt som orginalet
40.JPG (153.04 KiB) Visad 228 gånger

21.JPG
2 olika Hobyking el ställ billiga och rejäla, men dom passade inte riktigt in.
21.JPG (179.19 KiB) Visad 228 gånger

43.JPG
Det fick bli Robart 615, fanns på E-buy till halva priset, det fanns fler,
43.JPG (144.4 KiB) Visad 228 gånger

45.JPG
Benen kommer från Hobbyking och hjul från Robart
45.JPG (105.46 KiB) Visad 228 gånger

41.JPG
Här syns orginal spanten, klena och dåligt inlimmade, så har det varit på alla mina 3 kina vingar
41.JPG (281.55 KiB) Visad 228 gånger

42.JPG
Hålet fick bli ännu större...
42.JPG (162.3 KiB) Visad 228 gånger

44.JPG
Äntligen monterat och klart, den gamla klädsen fick duga. Näste först fast hörnen/kanter med CA lim sen strykjärnet
44.JPG (110.99 KiB) Visad 228 gånger
RobertH
 
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Nästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron